Broms och gas! Kursstart 1/2-17!


Både tävlings- och familjehundar behöver en fungerande ”av- och påknapp”!
Att ena sekunden kunna säga ”nu kör vi”, och nästa ”nu räcker det”.

Har hunden lätt för dessa skiften underlättar det otroligt både på plan och i vardagen!

11880192_10153478036675365_485533712_n

Har du en broms så vågar du gasa!

Har jag ingen broms på bilen så vågar jag heller inte gasa, för vad gör jag då i kurvan? Samma tänk har jag i hundträningen. Om jag har en fungerande broms så kan jag dra ner till klubben och träna, även om det finns andra hundar där. Eftersom jag kan tala om för hunden vad den får och inte får lägga focus på.
Vet jag att jag enkelt kan lugna min hund, så vågar jag också dra igång den – och vi har möjlighet att ha kul ihop.

Många hundar har lätt för att tagga till, men svårare att varva ner när det är paus/slut. Visst vore det skönt om hunden då snabbt kunde slappna av och komma till ro? – Det är fullt möjligt!

Kanske har du hört om ”filtträningar” eller ”burträningar”, dock anser jag att det inte behövs en specifik plats för avslappning, och vill heller inte att hunden ligger på förväntan (då detta tar energi från hunden – spara den till när det gäller).

Några av de delarna vi lägger focus på:

* En fungerande ”av och påknapp” – hunden behöver kunna tända till när det är dags för träning, och i nästa sekund kunna slappna av. Du vill inte att hundens energi ska gå åt när det är vila.
* Stanna – oavsett störning skall du kunna lita på att din hund stannar där du lämnar den.
* Nej – Att kunna tala om för hunden vad du INTE vill att den gör, och kunna bromsa hunden i ett beteende är otroligt viktigt. Du vill kunna gå ut på en brukshundklubb och säga ”nej, strunta i de andra hundarna – nu ska vi träna”.
* Passivitet – Är oförglömligt, framförallt för en tävlingshund! Under hundens liv blir det flertalet timmar sittande vid dina fötter i klubbstugan, i en bur under banvandringen, vid ett träd vid prisutdelningen osv, osv… Kan din hund då lägga sig för en sovstund avslappnat är detta otroligt rogivande både för dig och hunden. Spara energin till när det gäller!

Praktisk information kurs nummer 199

Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
När: onsdagarna : 1/2, 8/12, 15/2 och 22/2
Tid: 16:30 – 17:30
Plats: Mohlins K9, vår egna lokal på Stationsvägen 51, Åkersberga
Pris: 1200 kr.
Max 3 deltagare, för att möjliggöra ekipagefocus!

Är detta inte kursen du söker? Se fler kurser här: http://trickhundar.com/kurser/gruppkurser/

Anmälningsformulär till gas och broms 199:

Obs – anmälan är bindande!

Lämna en kommentar